Kampusklubi on huippuosaajien kohtaamispaikka

Yliopiston ja yritysten välinen toimiva yhteistyö on tärkeää tieteelle ja elinkeinoelämälle. Suosittu Kampusklubi tarjoaa sille loistavat puitteet.

Tampereen yliopiston Hervannan kampuksella sijaitsevan korkean mäen päällä kohoaa näyttävä rakennus – se on Kampusareena. Siellä toimii myös suosittu Kampusklubi, joka on tutkimuksesta, tuotekehityksestä ja osaamisen kehittämisestä innostuneiden ihmisten ja yritysten kohtaamispaikka.

Tampereen yliopisto tekee laajasti yhteistyötä kansainvälisen elinkeinoelämän ja alueen yritysten kanssa – ja Kampusklubi on yksi hyvä konkreettinen esimerkki yhteistyöstä. Klubin tavoitteena on luoda uusia verkostoja ja yhteistyötä, joista kasvaa parhaimmillaan yhteisiä innovaatioita sekä menestyvää liiketoimintaa. Yhteistyötä rakentaa yliopiston puolella Pasi Vakaslahti tiimeineen.

– Yksi tärkeimmistä asioista, mitä yritys meiltä saa, on suora kontakti huippuosaajiin. Yhdessä SYK Oy:n kanssa autamme eri alojen asiantuntijoita verkostoitumaan, Vakaslahti kertoo.

Myös yliopisto hyötyy yritysyhteistyöstä monella tapaa. Yritysten kanssa muun muassa järjestään konferensseja, jatkokoulutetaan asiantuntijoita sekä tuotetaan yhteisiä julkaisuja – puhumattakaan opiskelijoiden mahdollisuudesta tehdä opinnäytetöitä toiminnassa mukana oleville yrityksille. Yrityksen ja yliopiston yhteistyö voi lähteä pienestä projektista, mutta kasvaa mittavaksi tutkimushankkeeksi ja innovaatiotoiminnaksi.

– Läheisen ja pitkäjänteisen yhteistyön myötä pystymme nostamaan jäsenyritystemme osaamisen uudelle tasolle, Vakaslahti sanoo.

Yritysten lisäksi myös julkisyhteisöt ovat tiiviissä yhteistyössä yliopiston kanssa.

Tekoälytapahtumat suosittuja

Kampusklubin toiminta käynnistyi syksyllä 2015, ja jäsenyrityksiä on tällä hetkellä noin 30. Jäsenyritykset saavat hyödyntää klubin monimuotoisia tiloja. Kampuksen yhteiskäyttötiloissa, tapahtumissa ja teemaryhmissä on luontevaa tavata oman ja muiden alojen ihmisiä.

Osa Kampusklubin toiminnasta on suunnattu vain jäsenille, mutta tarjolla on myös kaikille avoimia tapahtumia. Tapahtumatoiminta on aktiivista, Kampusklubilla vierailee useita tuhansia ihmisiä vuosittain.

– Esimerkiksi tekoälyyn liittyvät AI-tapahtumat ovat olleet todella suosittuja. Niissä yritykset ja tutkimusryhmät ovat voineet esitellä yleisölle uusimpia innovaatioitaan, Vakaslahti kertoo.

Opiskelijayhteistyö kiinnostaa

Tietyillä aloilla osaavista työntekijöistä on kilpailua, ja moni tekninen ala kärsii jopa suoranaisesta osaajapulasta. Kampusklubi tarjoaakin yrityksille loistavan tilaisuuden tutustua erityisesti opintojensa loppuvaiheessa oleviin opiskelijoihin.

Jäsenyritykset järjestävät Kampusklubilla hackathoneja ja teettävät opiskelijoilla vuosittain kymmeniä opinnäyte- ja harjoitustöitä. Yritysten arkeen liittyvien aiheiden parissa työskentelee satoja opiskelijoita – ja tuloksiakin syntyy.

– Suuri osa Kampusklubin toimintaan osallistuneista opiskelijoista on valmistunut ja työllistynyt nopeasti, Vakaslahti kehuu.

TEKSTI: Satu Savela