”Tilat räätälöitiin meitä varten”

Kun suunnitellaan tiloja lääkärikeskusta varten, on tärkeää kuunnella tilojen käyttäjiä ja heidän erityistarpeitaan.

Terveystalo Oulun uuden Linnanmaan-terveysaseman suunnittelussa käyttäjien tarpeet huomioitiin ottamalla asiakas mukaan suunnitteluun heti alusta alkaen. Lääkäreitä, hoitajia, työpsykologeja ja fysioterapeutteja edusti suunnittelupalavereissa vastaava työterveyshoitaja, toimipaikan päällikkö Neela Säily-Moilanen.

– En tunne rakentamista, mutta tiedän meidän toiminnan tarpeet ja vaatimukset. Pääsin vaikuttamaan päätöksiin tasavertaisena jäsenenä, ja minua myös kuunneltiin.

Tilat ovat valtaosin vastaanottohuoneita, mutta myös muutama toimenpidehuone löytyy. Erikoisuutena on kuulotutkimuksia varten tarkoitettu kuuloeriö, jossa on vahvistetut seinät ja kaksoisovet.

On tärkeää, että asiakkaat löytävät meidät ja pääsevät perille helposti.

Linnanmaan terveysaseman toiminta käynnistyi uudessa osoitteessa Biologintiellä lokakuussa 2016. Terveystalo oli pitkään etsinyt uusia, aiempaa isompia tiloja, jotka palvelisivat sekä lääkärikeskusta että sen asiakkaita.

– On tärkeää, että asiakkaat löytävät meidät ja pääsevät perille helposti. Nykyinen sijainti kampuksen pääväylien läheisyydessä on siinä mielessä hyvä. Asiakasparkkipaikkoja löytyy kahdelta puolen rakennusta, Neela Säily-Moilanen kertoo.

Terveystalo Linnanmaa palvelee etupäässä työterveyshuollon asiakkaita, muun muassa Oulun yliopistoa ja lähistöllä toimivia yrityksiä, mutta myös yksityishenkilöitä.

Tulevaisuudessa yksityisasiakkaita saattaa olla enemmänkin. Siksi suunnittelussa korostui joustavuus.

– Meidän pitää valmistautua sote-uudistukseen. Tilojen pitää olla muokattavissa monenlaisiin tarpeisiin, esimerkiksi erikoislääkärien vastaanottoja varten. Emmehän tiedä, millaista asiakaskuntaa palvelemme muutaman vuoden kuluttua.