Ponsse on asettunut taloksi kampukselle

Metsäkonevalmistaja Ponssen ja konsernissa ohjausjärjestelmiä kehittävän Epecin uusi yhteinen tuotekehitysyksikkö on kotiutunut Tampereelle hyvin.

Kohtaamisista mahdollisuuksia

Yhtiöiden tavoitteena on parantaa ohjelmisto- ja automaatioalan huippuosaajien rekrytointimahdollisuuksia. Tampereesta on muodostunut työkoneteollisuuden kasvukeskus, ja kaupungista löytyy myös vahvaa ohjelmisto- ja automaatioalan koulutusta ja yritystoimintaa.

Rekrytoinneissa oikea sijainti on olennaista. Vuoden 2018 alussa Kampusareenan yksikössä työskenteli viisi ihmistä, mutta tavoitteena on nostaa määrä 20:een vuoden loppuun mennessä.

– Rekrytointimielessä Kampusareena on osoittautunut meille oikeaksi ratkaisuksi, sillä täällä on valtavasti sopivia osaajia liikkeellä. Meillä on myös hyvää yhteistyötä Tampereen teknillisen yliopiston kanssa, ja täällä on luontevaa tavata professoreita, tutkijoita ja opiskelijoita päivittäin. Kampusklubilla voi vastaavasti tutustua kampuksella olevien muiden yritysten porukoihin. Näin myös yhteistyö tiivistyy entisestään, Ponssen tuotekehityspäällikkö Kalle Einola kertoo.

Palveluja paraatipaikalla

Uudet tulijat ovat pitäneet tiloista ja sen sijainnista. Toimisto on nykyaikainen tekniikaltaan ja tilankäytöltään. Keskellä avotilaa sijaitsee neljä pyöreää akustoitua huonetta, joissa työntekijät voivat pitää esimerkiksi Skype-palavereja tai tehdä hiljaisuutta vaativaa työtä.

Ponssella on nyt Tampereelle avatun yksikön lisäksi tuotekehitysyksiköt Kajaanissa ja Vieremällä, Epecillä Seinäjoella.

– Kaikkien näiden välillä on paljon liikennettä. Siksi toimivat junayhteydet ovat meille tärkeitä, kuten myös yhteydet Tampereen rautatieasemalta Kampusareenan toimistolle.

Ensi vuosikymmenen alussa rautatieasemalta pääsee Kampusareenalle suoraan raitiotietä pitkin.

Kaikki Kampusareenan palvelut eivät vielä ole tulleet tutuiksi, mutta aulapalvelut pelaavat ja työmatkapyöräilykautta varten tiloissa on hyvät sosiaalitilat. Lounaskahvilasta on helppo tilata tarjoiluja kokouksiin.

– Jos järjestämme isoja tilaisuuksia, niissä voimme käyttää joustavasti Kampusklubin tiloja. Oman toimiston vuokraneliöitä ei tarvitse pitää vajaakäytössä.

Täällä on luontevaa tavata professoreita, tutkijoita ja opiskelijoita päivittäin.

Vauhtia ja ketteryyttä

Yhtiöt lähtivät etsimään Tampereelta tiloja uudelle tuotekehitysyksikölle syyskuussa 2017, ja jo marraskuun alussa tilat olivat jo käytössä. Silloin pidetyn info- ja rekrytilaisuuden jälkeen ensimmäiset tuotekehittäjät pääsivät pian Kampusareenalle uuteen toimistoon.

Vauhdikkaan alun jälkeenkin asiat ovat hoituneet SYK:n kanssa sujuvasti – yhteydenpito on ollut vilkasta.

– Yhteyshenkilömme Jaana Hanninen on mitä luontevin ihminen näihin töihin. Saamme SYK:sta hienosti tukea ja apua, ja hommat etenevät ketterästi puolin ja toisin, Einola kiittää